Зимові календарно-обрядові пісні

Сторінка 1

Корисним є прилучення молодших школярів до українських народних пісень через ознайомлення їх з давньослов'янськими календарними обрядами. Завдяки своїм художнім особливостям календарні обрядові пісні можуть бути використані в музично-естетичному вихованні дітей.

Може бути використаний такий матеріал для бесід на уроках музики в початкових класах .

У вступі вчитель говорить, що наші предки були сміливими, працьовитими людьми, але явища природи були для них незрозумілими й таємничими. Світ поставав перед ними як створіння, що підстерігає людину на кожному кроці. Тому людям здавалося, що ними керують якісь вищі, невідомі сили. Добробут стародавніх слов'ян залежав здебільшого від урожаю. Не знаючи причин потопів, бур, граду, люди вважали, що на небі живуть численні боги, які карають або милують. Наші предки дуже хвилювалися за врожай і за власну долю; якщо все було гаразд, їхня радість не знала меж: вони влаштовували гучні свята з карнавальними походами, тобто переодяганнями, піснями, танцями, театралізованими дійствами.

Розповідаючи про зимові календарні обряди й пісні, вчитель підкреслює, що український народ з давніх часів зберіг традиції свят. З ними були нерозривно пов'язані й пісні, якими супроводжували зустріч Нового року, прихід весни, збирання врожаю.

Учитель: Холодною зимою пізно світає. Не встигне день в усій красі з'явитися, як його виганяють присмерки, а за ними й довгі зимові ночі. Але ось настає найкоротший день, після якого відбувається злам у природі, і день поволі довшає. Згідно з уявленнями стародавніх східних слов'ян у цей час відроджується сонце. 24 грудня, напередодні зимового сонцестояння, тишу поселень порушували пісні, сміх, жарти. Вулицями ходили групи дітей, парубків і дівчат. Біля кожної хати вони співали вітальні пісні, величали господарів, бажали в Новому році доброго врожаю, колядували.

Учитель виконує колядку:

Колядин, колядин,

Я у батька не один,

По колінця кожушок,

Дайте, дядьку, п'ятачок.

Колядників господарі обдаровували гостинцями, іноді й грішми, сподіваючись на добрий врожай.

Чимало людей збиралося вечорами в хатах на ігрища, неодмінними учасниками яких були переряджені, що зображали козу, ведмедя, журавля. Образ кози для стародавніх слов'ян уособлював покровителя полів і пасовищ. В Україні роль кози найчастіше виконував парубок, одягнений у кожух навиворіт. «Коза» весело махає хвостом, зачіпає присутніх, буцається рогами і співає.

Учитель виконує пісеньку, діти переказують її зміст, а потім розучують:

Го-го-го, коза, го-го, сірая,

Ой, розходися, розвеселися

По сьому дому, по веселому.

Де коза ходить — там жито родить.

Де коза рогом — там жито стогом.

Де коза туп-туп — там жита сім куп.

Напередодні старого Нового року, 13 січня, відзначали Щедрий вечір. Парубки й дівчата ходили по хатах, бажали господарям щедрого вечора й доброго здоров'я. І знову Коза з веселою компанією заходила в хату і, стрибаючи, несподівано падала й помирала. Після «чудодійного зцілення» вона оживала й під веселу щедрівку знову бадьоро стрибала по селу.

Учитель співає початкові фрази щедрівки.

Щедрик, щедрик, щедрівочка,

Прилетіла ластівочка.

Потім пропонує дітям проспівати мелодію, допомагаючи їм визначити, що основний мотив повторюється чотири рази. Далі пропонує учням послухати її в обробці М. Леонтовича:

Учитель: Постарайтеся почути, діти, хто виконує цю пісню: соліст чи виконавський колектив, і як з маленького зерна-інтонації виріс музичний твір (бесіда про пісню).

Тепер послухаємо ще одну щедрівку, а ви скажете, що вам сподобалося в ній.

Звучить пісня «Ой сивая зозуленька» у виконанні вчителя.

Ой сивая тая зозуленька.

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров'я!

Усі сади та і облітала,

Страницы: 1 2

Це цікаво:

Роль української народної педагогіки у процесі формування особистості школяра
Використання української народнопедагогіки в школі має здебільшого допоміжний характер. У чинних програмах для шкіл нашої держави українська народна творчість представлена дуже фрагментарно. Найрідніше і наймиліше, найближче, найсприйнятливіше й найзрозуміліше для кожної дитини, підлітка, юнака чи ...

Діагностика та аналіз педагогічного досвіду вчителів зош №54 міста львова
З метою виявлення особливості використання та ролі методу бесіди на уроках природознавства було здійснено діагностику та проаналізовано педагогічний досвід вчителів на базі ЗОШ №54 м. Львова. Для цього був використаний емпіричний метод – метод опитування (анкетування). Було опитано 5 вчителів почат ...

Характеристика позасистемних чинників розвитку формальної освіти на прикладі фаху студента
Українська культурологічна освіта вважається одною із найкращих у Східній Європі. І, це дякуючи тому, що навчання студентів з самого першого курсу орієнтоване на цінності світової художньої та культурної спадщини. Крім теоретичних занять з історії культури і мистецтв, музейної справи, естетики, худ ...

Інтерактивні уроки

Інтерактивні уроки

На початку ХХІ століття соціокультурний розвиток людства визначив закріплення складної та суперечливої тенденції, що дістала назву глобалізації.

КАТЕГОРІЇ

Copyright © 2019 - All Rights Reserved - www.novapedahohika.com