Практичні підходи до формування умінь усвідомленої саморегуляції виконавської діяльності у майбутніх учителів музики

Педагогіка і виховання » Формування вмінь усвідомленої саморегуляції музично-виконавської діяльності у майбутніх вчителів музики » Практичні підходи до формування умінь усвідомленої саморегуляції виконавської діяльності у майбутніх учителів музики

Сторінка 8

Проблемна ситуація:

Студент сильно хвилюється перед концертом. Які можна надати рекомендації?

В ситуації перед публічним виступом студенти відмічали наявність негативних переживань, а також страху перед забуванням тексту, збоями в технічно складних місцях. Неприємно тривожила можливість негативної оцінки з боку слухачів, одержання незадовільного (з точки зору студента) академічного балу. В руховому та фізіологічному стані відмічені тремор рук та ніг, потіння, сухість в роті, серцебиття, запаморочення. 2 особи відмічали у своєму досвіді наявність переживань воодушевління, «зліту», що сприяли збільшенню якості виконання, особливій його дійовості, переконливості.

Серед засобів, які використовувалися для зменшення негативних психофізіологічних проявів, вказували вольовий самонаказ («Зберися, ти повинна зіграти добре»), позитивні афірмації («Все буде добре, я знаю твір»), відволікання уваги на сторонні предмети (розмови з одногрупницями, дрібні справи), зосередження її на художньому образі. Саме останній спосіб був признаний найбільш дійовим.

Обговорення запропонованої теми допомогло студентам краще усвідомити особливості власних психофізіологічних станів, сформулювати їх, тобто відбувалася активізація ланки оцінювання (хоча й в ретроспективі).

При обговоренні проблемної ситуації було запропоновано звикати до сцени, виходити на показ із заздалегідь й добре вивченими творами; попередньо кілька разів обигрувати програму перед знайомими, друзями, в тому числі в обстановці концертного залу (систематична десенсибілізація); моделювати вказану ситуацію в уяві (мисленнєва репетиція); використовувати психофізичне тренування, релаксаційні техніки; зменшувати внутрішню напругу за рахунок переосмислення ситуації. Тобто, студенти проявили, з одного боку, достатню обізнаність в підходах, які можуть забезпечити ефективне розв’язання задачі, з іншого – достатню ініціативність, активність в пошуку його шляхів.

Крім надання інформації щодо закономірностей та особливостей саморегуляції виконавської діяльності та обговорень проблемних ситуацій, практичних рекомендацій щодо врахування одержаних відомостей для оптимізації власної праці за інструментом, вдома, також на кожному занятті проводилася робота над практичним опануванням вмінь психорегуляції станів, розвитку психічних процесів, що забезпечують ефективність процесів саморегуляції. Використані методики представлені в Таблиці 2.4

Таблиця 2.4 Використані в дослідженні психотехніки

Напрямок роботи

Техніки

Розвиток уваги

«Пальці»

«Фокусування»

«Кульгава мавпа»

«Дихання»

«Сонар»

«Телевізор»

Концентрація на звуці

Концентрація на музиці, із одночасним уявленням рухової лінії виконання (нібито сам грає)

Розвиток уяви

«Намалюй квітку» (повідомлено Науменко С. І.)

«Магнітофон»

Відтворення в уяві певного музичного фрагменту (слухові уявлення, слухові + кінестетичні)

Уявна гра фрагменту музичного твору

Уявлення себе за інструментом (зоровий образ, зоровий + слуховий, зоровий + слуховий + тілесно-кінестетичний)

Ідентифікація з видатним виконавцем (уявлення виконання твору, мисленнєва репетиція)

Релаксація

«Контраст»

«Фокусування»

«Левітація руки»

«Мисленнєвий рух – пальці рук»

«Дихання»

Прогресивна релаксація за Джейкобсоном (загальне ознайомлення)

Вправи Й. Гата, І. Назарова, Г. Шмідт-Шкловської (загальне ознайомлення)

Аутогенне тренування

Пози (поза кучера, поза лежачі, поза сидячи)

Вихід з аутогенного стану

Ввідні вправи

Стандартні вправи (загальне ознайомлення, початок засвоєння основних формул)

Переструктурування та трансформація досвіду

Систематична десенсибілізація

«Ресурсування поведінки»

«Мисленнєва репетиція»

Формування саногенного мислення

Позитивні афірмації

Конструювання позитивного образу-стимулу

Страницы: 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

Це цікаво:

Системний підхід до наукової організації праці студентів в умовах вищих навчальних закладів
Підвищення ролі людського фактора в різних сферах життя й діяльності суспільства обумовлює ускладнення вимог, пропонованих до рівня професіоналізму випускників вищої школи. Повсюдно спостерігається попит на висококваліфікованих фахівців, здатних творчо вирішувати складні завдання, прогнозувати й мо ...

Структурні складові гри
Дитяча гра - один з основних видів діяльності дітей, спрямованої на практичне пізнання навколишніх предметів і явищ через відтворення дій та взаємні дорослих. За своїм змістом ігри органічно пов'язані з життям, працею і поведінкою дорослих членів суспільства. Сюжети ігор дуже різноманітні й відобра ...

Методика культурологічного виховання воїнів
Культурологічне виховання в умовах військової служби має можливості вдосконалюватись багатьма, різними шляхами. Але одним з найважливіших є об’єднання синтезування навчалного процесу, культурно-виховної роботи з військовослужбовцями, їх культурного саморозвитку в єдину матеріально-економічну, соціа ...

Інтерактивні уроки

Інтерактивні уроки

На початку ХХІ століття соціокультурний розвиток людства визначив закріплення складної та суперечливої тенденції, що дістала назву глобалізації.

КАТЕГОРІЇ

Copyright © 2018 - All Rights Reserved - www.novapedahohika.com