Дослідження рівня творчості

Сторінка 1

Як відомо, творчість і творче мислення тісно взаємопов’язані. Творче мислення – це активна, цілеспрямована діяльність, в результаті якої виникає щось нове, оригінальне. Мислення і уява – однаково необхідні компоненти творчості. Тому продуктивне навчання творчості можливе тільки за одночасної активізації цих процесів. Творча фантазія не може бути продуктивною без повного запасу інформації, без її аналізу і синтезу.

Розвиток творчих здібностей залежить від оволодіння засобами уяви, продуктивності і варіативності створюваних образів, тому попередньо слід сформувати у дітей за допомогою дидактичного матеріалу здатність:

аналізувати об’єкти;

виділити в них різні сторони;

зіставляти і пов’язувати ці сторони між собою в єдине ціле;

об’єднувати розрізнені уявлення про окремі предмети та їх властивості в цілісне знання про оточення;

розуміти складні суперечності і приймати оптимальне рішення.

У процесі до слідження ми використовували методику визначення рівня розвитку художніх творчих здібностей дітей, суть якої зводилась до наступного: за допомогою спостережень за проведенням занять з образотворчого мистецтва і подальшого аналізу творчих робіт, проведення дидактичних ігор ТРВЗ, оцінювався рівень розвитку творчих здібностей художніх обдарувань дітей. Параметри, за якими проводилось спостереження і оцінювання творчих робіт ми обрали:

1. Нестандартність ідей.

2.Швидкість мислення.

3. Багата уява.

4.Здатність викладу оригінальних ідей у зображенні нового.

5. Дивергентне мислення. Що характеризується кількістю нових ідей.

6. Здатність ідей ризикувати.

Серед предметів, за якими оцінювався рівень розвитку творчих здібностей дітей в процесі ігор ми виділяли:

1.Правильну композиційну виразність малюнка.

2. Вміння складати композицію за заданим сюжетом.

З метою вивчення та з подальшого розвитку творчих здібностей у процесі гри в дошкільному віці ми провели дослідно-експериментальну роботу з дітьми середньої групи ДНЗ № 2 «Сонечко», яке здійснювалося в три етапи. На першому етапі – констатуючий експеримент – ми підібрали методики і провели діагностичне обстеження, спрямоване на виявлення творчості у дітей.

У процесі вивчення спеціальної літератури ми дійшли висновку, що творчість частіше розглядається як найбільш змістовна форма психічної активності, як універсальна здатність, що забезпечує успішне виконання найрізноманітніших видів діяльності.

Психічною основою творчої діяльності є уява, яка виникає вже в дошкільний період. Це найважливіше новоутворення дошкільного дитинства, з ним пов’язують зародження особистості (Л.С. Виготський, В.Б. Давидов).

Важливими показниками в розвитку функцій уяви є опора на наочність, використання минулого досвіду, наявність особливої внутрішньої позиції, що дозволяє не пристосуватися до ситуації, підпорядкувати її собі, опанувати її змістовними особливостями.

Розвиток творчості значною мірою визначається рівнем дитячої уяви. Тому ми підібрали методики, спрямовані на вивчення уяви і розвитку творчих здібностей дітей.

На другому етапі – формуючий експеримент – нами проводилась робота з розвитку творчості у дітей середньої групи ДНЗ № 2 «Сонечко». Головною умовою успішності нашої експериментальної роботи було створення розвивального середовища.

Третій етап – контрольний – був спрямований на визначення ефективності використання гри та ігрових прийомів як засобу розвитку творчості дітей дошкільного віку.

Дітей, які брали участь в експериментальній роботі, поділили на дві групи: «А» (контрольна підгрупа), і «Б» (експериментальна).

Для оцінки творчої діяльності, продуктивності, оригінальності і способу створення малюнків ми використовували методику, розроблену О.М. Дьяченко і А.І. Кириловою «Домалюй фігуру».

Випробовуваним пропонувалося послідовно 10 карток, на кожній з них була намальована фігура. Фігури були як контури елементів предметних зображень ( наприклад, силует стовбура дерева з однією гілкою, коло - голова з двома вухами та ін.). Дитину просили домалювати кожну з фігур так, щоб вийшла яка-небудь картинка.

Кількісна обробка результатів була спрямована на виявлення ступеня оригінальності, незвичності зображення. Підраховуючи коефіцієнт оригінальності малюнків кожної дитини, який був рівний кількості малюнків, що не повторюються у нього і ні в кого з дітей їх групи (за характером використання заданого для домальовування еталону).

Страницы: 1 2 3 4 5

Це цікаво:

Вплив педагогічної оцінки на емоційний стан учня молодших класів
Реформування національної освіти зумовило кардинальні зміни у системі оцінювання навчальних досягнень школярів. Запропоновані нові критерії оцінювання, мають на меті реалізацію принципів гуманізації і демократизації освіти й спрямовані на суттєву переорієнтацію процесу навчання, яка забезпечувала б ...

Роль педагогічного спілкування у формуванні особистості підлітка
Під педагогічним спілкуванням зазвичай розуміють професійне спілкування викладача з учнями на уроці і поза ним (в процесі навчання і виховання), що має певні педагогічні функції і направлене (якщо воно повноцінне і оптимальне) на створення сприятливого психологічного клімату, а також на іншого роду ...

Родина – природній осередок найглибших людських почуттів
Коріння української родини сягає в сиву давнину. Адже сім’я з її побутом, тобто загальним укладом життя, сукупністю виховних звичаїв і традицій, складалася упродовж багатьох століть і зміцнювалася в ході історичного розвитку людства. Найбільш характерною та звичною для українського етносу є велика ...

Інтерактивні уроки

Інтерактивні уроки

На початку ХХІ століття соціокультурний розвиток людства визначив закріплення складної та суперечливої тенденції, що дістала назву глобалізації.

КАТЕГОРІЇ

Copyright © 2018 - All Rights Reserved - www.novapedahohika.com