Естетичне виховання молодших школярів засобами українських народних паремій

Педагогіка і виховання » Шляхи і засоби естетичного виховання молодших школярів » Естетичне виховання молодших школярів засобами українських народних паремій

Сторінка 1

Паремійними зразками здавен цікавилися вчені-дослідники фольклору, ще Арістотель називав загадки чистими метафорами. Проблемою вивчення, структурування, окреслення сфери побутування, визначення сили впливу паремій на підростаючі покоління займалися такі відомі педагоги, як К.Ушинський, О.Корф, Софія Русова, В.Сухомлинський та багато інших.

Тисячоліттями український народ відточував, викристалізовував найбільш ефективні засоби впливу на особистість. І різні види цих засобів по-різному впливають на людину, зачіпають різні сторони її буття, корегують поведінку, вчать поетичному погляду на довкілля. Головна мета прислів'їв та приказок - естетичне і моральне виховання. Однак усі означені фольклорні жанри мають комбінований вплив на особистість.

Завданню формування досконалої людини Слугують прислів'я та приказки, які дають настанови у будь-яких життєвих ситуаціях.

Прислів'я, приказки та загадки — це художні твори, що у літературознавстві розглядаються в неподільній єдності формозмісту. Кожна паремійна одиниця несе потужний естетичний заряд, що концентрується в подвійності форми слова - внутрішній і зовнішній .

Оскільки кожну паремійну одиницю можна визначити як мистецький твір, певним чином організовану й естетично заряджену, стилістично своєрідну, безпосередньо сприйняту сторону нерозривної із змістом художньої форми, то, відповідно, її естетичність та експресивність досягається різними способами, що характеризує слідуючий художньо-образний критерій, котрий складається з:

- багатства лексичного рівня художньої мови (антонімія, синонімія, історизми, архаїзми, діалектизми тощо);

- образної експресивності (тропіки,- метафори, порівняння, синекдохи, гіперболи, метонімія тощо);

- звукової організації (фоніки, ритму, римування);

- переважання говірного типу фольклорної версифікації.

Водночас слід наголосити, що даною термінологією молодші школярі оволодівають обмежено.

Одним із видів роботи з пареміями на етапі ознайомлення може бути урок «Мандрівка в Королівство Казок». У ході уроку діти мають відшукати три ключі, які «відмикають двері у казкову країну». Для того, щоб отримати ключ, потрібно виконати певні завдання. Наприклад, відгадати загадки.

Коли діти розгадають усі загадки й відшукають другого ключа, до них виходить Королева фантазія та попросить виконати три завдання:

1) придумати фантастичну історію за загадкою «Чупринка зелена, голівка червона, а хвостик біленький»;

2) придумати казку за прислів'ям «З великої хмари малий дощ буває»;

3) вибрати із запропонованих прислів'їв ті, якими керуються мешканці казкового королівства, — Черепаха Тортилла, Буратіно, Кіт у чоботях, Мудра дівчина: «Вірний приятель — то найбільший скарб», «Як голова сивіє, людина мудріє», «Грамоти вчиться - завжди пригодиться», «Треба розумом надточити, де сила не візьме».

Спостереження за синонімічними рядами прислів'їв, об'єднання їх в одну тематичну групу, визначення зайвого — завдання, спрямовані на розкриття лексичної довершеності паремійних зразків. Наприклад, діти отримували завдання прочитати прислів'я, згрупувати їх за значенням: 1.Майстром ніхто не вродився, а зробився; 2. Ще жоден майстер з неба не впав; 3. Вправа робить майстра; 4. Зробивши роботу, добре відпочивати; 5. Багато рук - легка робота; 6. Добрий початок - половина діла.

Школярі пояснюють, що всі прислів'я можна об'єднати темою «Праця». Молодшим школярам найбільше сподобалось прислів'я «Ще жоден майстер з неба не впав», тому що воно «смішне» і коли його читали, то уявляли, «як майстер падає з неба». Молодші школярі інтуїтивно тонко підмічають сутність комічного як естетичної категорії — суперечність між реальністю й нереальністю, ствердження безглуздості описуваної ситуації з точки зору реальності й водночас образність даного ствердження, що дає змогу яскраво його уявити.

Страницы: 1 2

Це цікаво:

Про поняття особистісно-діяльного підходу
Основи особистісно-діяльного підходу були закладені в психології роботами Л.С. Виготського, А.Н. Леонтьева, С.Л. Рубінштейна, Б.Г. Ананьева, де особистість розглядалася як суб'єкт діяльності, яка сама, формуючись в діяльності і в спілкуванні з іншими людьми, визначає характер цієї діяльності і спіл ...

Дидактична гра на уроці історії як система ігрових проблемно-пізнавальних завдань
Ігровий стан – це ознака, що характеризує специфічне, емоційне відношення учнів до запропонованої вчителем ігрової навчальної діяльності. Це складний психолого-педагогічний феномен учбово-емоційного стану учнів. Уміння викликати у школярів бажання брати участь у дидактичній грі і педагогічно грамот ...

Загальнонавчальні уміння і навички як ключова компетентність учнів початкової школи
Уміння учнів учитися як вимір розвивального потенціалу середньої освіти у наш час прискорюється нагромадженням інформаційних ресурсів і засобів навчання, які стають доступними для більшості людей планети. Мобільність населення, змагання між державами за темпи розвитку спонукають до переосмислення ф ...

Інтерактивні уроки

Інтерактивні уроки

На початку ХХІ століття соціокультурний розвиток людства визначив закріплення складної та суперечливої тенденції, що дістала назву глобалізації.

КАТЕГОРІЇ

Copyright © 2022 - All Rights Reserved - www.novapedahohika.com